تبلیغات
Persian Music Portal [+] Partizan 90 . TK - .: نقد آلبوم بابك تیغه : ذره بین :.
تبلیغات
محل درج آگهی شما

لینک دوستان
مجله اینترنتی میلاد حیدری
مجله اینترنتی میلاد حیدری
.: خوب-بد-زشت :.
.: خوب-بد-زشت :.
Shiraz fun
طنز نوشته های خیلی خنده دار
اخبار آنلاین
ابزار رایگان
هشدار
.::* کسب درآمد عالی از اینترنت 100% تضمینی *::.
ترفند،آموزش،هک،کد های جاوا،ابزار رایکان برای وبمستر ها،دانلود
ترفند،آموزش،هک،کد های جاوا،ابزار رایکان برای وبمستر ها،دانلود
ابزار رایگان
اسپمر اتوماتیک میهن بلاگ
افزایش بازدید
اسپمر اتوماتیک میهن بلاگ
اس ام اس عاشقانه روز
کارت شارژ رایگان
بهترین روش های کسب درآمد در منزل
کارت شارژ... با جوایز
تبادل لینک اتوماتیک
بروزترین سایت علوم دامی
بروزترین سایت علوم دامی
پاتوق من و تو
.:: وروجک سمپادی ::.
ابزار جالب وبلاگنویسی
گروه شاد دختر پسرای ایرونی
شهر شعر
ابزار جالب وبلاگنویسی
.:: وروجک سمپادی ::.
برترین سیستم همکاری در فروش
گروه شاد دختر پسرای ایرونی
LoVely3
شهر شعر
ابزار جالب وبلاگنویسی
گروه شاد دختر پسرای ایرونی
شارژ ایرانسل همراه اول با جوایز
وبلاگ آزاد منش
کارت شارژ آنلاین با جوایز
ابزار ویلاگ نویسان
با موبایلتون پول در بیارین !!!
آموزش زبان نصرت
کد افزایش رتبه گوگل
کد افزایش رتبه گوگل
سرویس تبادل لینک دهنو
پایگاه تبادل تجارب ایرانیان
روباه سیاه
فری جار
سایتی پر از شکلک برای وبلاگ شما
++ فروشگاه سون مارکت ++
انجمن فرزانگان ایران
گالری عکس بازیگران
اس ام اس و جوک
سلطان دانلود
فروشگاه های اینترنتی ایران
اس ام اس جوان
بهترین هابرای دانلود
بزرگترین سایت دانلود کشتی کج در ایران
دفتر رسمی عاشقان
عصر موسیقی
|به روز ترین منبع نرم افزار
پزشکان و مسائل پزشکی
.: انجمن فرزانگان محفل ما :.
همه لینکها || ارسال لینک

.: نقد آلبوم بابك تیغه : ذره بین :.

تاریخ: امروز, :شنبه 17 اردیبهشت 1390 نویسنده:puyan 3zar

موضوع: نــقــد | Crits-

 نقد و بررسی حرفه ای و استثنائی آلبوم جدید بابک تیغه به نام "میروم راهی گر سلامی بر جا باد" کاری منحصر به فرد و خواندنی از بچه های گروه ذره بین ، رو این نقد وقت زیادی گذاشته شده و متفاوت با بقیه کارهای گروه ذره بین هست و از جمله تفاوت های اون میشه به مقایسه این آلبوم با آلبوم های گذشته رپ فارسی اشاره کرد ، خسته نباشید میگیم به بچه های ذره بین و پیشنهاد میکنم حتما مطالعه کنید .
مقدمه وتوضیحات :

 
بابک رستمی متولد 18 دی 1368 ملقب به تیغه در ابتدا با نام مستعار Styx در اواسط سال 1383 شروع به کار کرد و با این نام اولین آلبوم رپ فارسی را به صورت زیر زمینی منتشر كرد . بعدها وی به گروه 021 پیوست و با ادامه فعالیت حرفه‌ای خود به یکی از جنجالی ترین چهره‌های رپ فارسی تبدیل شد با منتشر كردن ترك بشقاب ( دیس هیچكس ) كه بعدها مشكل بین تیغه و هیچكس حل شد . با از هم پاشیده شدن گروه 021 و جدا شدنه اعضا, تیغه نیز شروع به کار کردن به صورت مستقل کرد و چندی بعد وی گروه خودکار آبی را تشكیل داد كه بعد از مدتی كه از فعالیت حرفه ای این گروه می گذشت بیشتر اعضا جدا شدند و الان تقریبا" خودكار آبی فقط یك كمپانی هست برای پخش كارای تیغه و اعضای باقی مانده از خودكار آبی . وی جزو معدود رپ كن های فارسی است که در تكستاش از بحر طویل استفاده می كند و به فلو توجه ویژه ای دارد و جز رپرهایی هست كه كاراش طرفدارای منحصر به فردی دارد و افرادی كه حرفه ای رپ رو گوش می دن كارای تیغه رو می پسندند .آلبوم میروم راهی دارای سبكای متفاوتی هست از جمله : گنگ و دیس لاو و فلسفی و سیا.. و ... و این آلبوم دارای 11 ترك هست كه یكی از تركهای آن كه ریمیكس كار تو خیابون هست به صورت Bonus Track قبل پخش آلبوم از سایتا پخش شد و آهنگسازی بیشتر كارای این آلبوم با آرش حسینی بوده هست و با وجود این كه برای این آلبوم طی 2 سال زحمت زیادی كشیده شده ولی این آلبوم به صورت مجانی برای دانلود روی سایتای رپ فارسی در تاریخ یكشنبه، 22 اسفند ماه ، 1389 با وجود بد قولی هایی كه صورت گرفت در طول یكسال قرار گرفت و قرار شد كه بعد ها پكیج اورجینال این كار به صورت محدود به فروش برسد و شرایط خریدش از سایتای رپ اعلام بشه


داستان آلبوم و حاشیه ها :


كلا" رو یك محور خاص داستان آلبوم حركت می كنه و از تولد بابك شروع میشه تا مرگ و زندگی بعدش ... كه برای اولین بار تو رپ فارس شاهده همچین خلاقیتی هستیم.درباره این آلبوم شایعاتی شکل گرفته بود که همکاری های بزرگی وجود داره ، جریان از این قرار بوده که ابتدا قرار بود در چند ترک همکاری هایی با دو رپ خون قدیمی و بزرگ انجام بشه ، در آهنگ "من یه مُردم" که حسین یکی از رپ كن های قدیمی که به تازگی به رپ بازگشته حضور داشته باشه و در آهنگ های دیگری قرار بود همکاری با رپ كن دیگری مثه : هیچكس و ... انجام بشه ، اما این رپ كن ها به دلیل ادامه زندگی و برگذاری کنسرت کشور رو ترک کردند و امکان این همکاری به دلیل محدودیت وقت برای پخش آلبوم تا آخر امسال وجود نداشته ، اما این همکاری ها در آینده در آلبوم این رپ كن ها در ترک های دیگری انجام میشه كه بی شك طرفداران رپ فارسی منتظر این رویداد هستند.




مقایسه کیفی:


گروه نقد و بررسی ذره بین قصد داره که آلبوم میروم راهی گر سلامی بر جا باد رو با بهترین آلبوم های حال حاضر رپ فارسی مقایسه کنه:

بدون شک آلبوم میروم راهی گر سلامی بر جا باد جزو بهترین آلبوم های رپ فارسی است و دارای معنی و مفهوم زیادی است .از خوبیهای آلبوم میتوان به یکنواخت نبودن بیت ها آلبوم اشاره کرد.که بابک عزیز سعی کرده با در نظر گرفتن ذائقه شنوندگان آهنگ بخونه. در ادامه به بررسی بیشتر میپردازیم.

 

 

میروم راهی گر سلامی بر جا باد | همیشگی

بدون شک پدیده عرفان آلبوم همیشگی بود که دارای مضون قوی و تکست ها پر معنی بود.هر دو آلبوم دارای متن (lyric) بسیار مفهومی هستند.در آلبوم همیشگی عرفان بیشتر خواسته به خودش و زندگیه شخصیش بپردازه . ولی در آلبوم میروم راهی گر سلامی بر جا باد بابک سعی کرده از همه چیز بخونه (سیـــــا.. و درد جامعه ، دیس لاو،فلسفی؛گنگ و ...)که اینکار یک مزیت خوب حساب میشود . هر دو آلبوم از نظر آهنگسازی و میکس و مستر دارای سطح بالایی هستند.





میروم راهی گر سلامی بر جا باد | 24 ساعت

آلبوم 24 ساعت دارای مضونی فوق العاده بود که هر نوع شنونده ای رو به سمته خودش جذب کرد و میشه گفت که بهرام بیشتر بعد از خوندن آلبوم 24 ساعت سر زبون ها افتاد و طرفدار جذب کرد . آلبوم میروم راهی گر سلامی بر جا باد شباهت بسیار زیادی به 24 ساعت داره و از نظر سبک کاملا به هم شبیهند. آلبوم 24 ساعت داری مضون های(گنگ ، سیــــا.. ، فلسفی بود) که آلبوم میروم راهی گر سلامی بر جا باد هم دارای همین مضون هاست.از نظر آهنگسازیم هر دو آلبوم فوق العاده تنظیم شدن.



میروم راهی گر سلامی بر جا باد| جنگل آسفالت



همونطور که میدونید آلبوم جنگل آسفالت اولین آلبوم رسمی رپ فارسی هست که بمبی در رپ فارسی بود و باعث شد که رپ فارسی پیشرفت چشمگیری نسبت به قبل داشته باشد.. آلبوم جنگل آسفالت دارای تکست های بسیار پر مفهوم است که شنوندگان را به سمتش خودش جذب کرده . آهنگ اختلاف ترک 3 این آلبوم هست که هنوز که هنوزه یکی از بهترین آهنگ های رپ فارسی است . برتری آلبوم میروم راهی گر سلامی برجا باد نسبت به جنگل آسفالت از لحاظ بیت و آهنگسازی است که میشه به علت قدیمی بودن آلبوم آلبوم جنگل آسفالت این چیزی به چشم نیاید . آلبوم جنگل آسفالت دارای مضونی اجتماعی است که از نظر تکست با آلبوم میروم راهی گر سلامی بر جاباد در یک سطح هستند.

 


 

1.میروم راهی - Intro ( تیغه ) :

موضوع : فلسفی

این ترك آغاز سیر داستانیه این آلبوم هست و آغاز این ترك با صدای قدم زدن پرستارا تو بیمارستان و صدای قلب نوزاد شروع میشه و در آخر با صدای گریه نوزاد كه نشونه به دنیا اومدنشه به پایان میرسه . به صورت كلی تیغه در این ترك خواسته بیان كنه كه انسان به صورت اجباری از یك دنیای پاك( شكم مادر ) به این دنیای كثیف( جهان ) و پر از خطر اومده و این یه قسمته . در این كار استایل تیغه خشنه و با صدای گیتار برقی خوب هماهنگ شده برای اجرا.به طور كلی این كار دارای سبك الكترونیك هست كه قبلا" هم تو رپ فارس شاهده كارایی از این دست بودیم و این سبك دور از اصل رپ و شباهت زیادی به كارای راك داره و این شباهت در این كار هم به وضوح دیده میشه و جدیدا" خیلی در كارای رپرای ما داره این سبك دیده میشه كه این یه زنگه خطریه چون داریم كم كم فاصله می گیریم از رپ اصیل و به سمت راك داریم می ریم . در ادامه با بررسی بیت میبینیم كه در بیت كار از سمپل گیتار برقی به كار رفته شده و در ادامه كه به آخر كار نزدیك میشیم صدایی مثه صدای اجرا اپرا به بیت اضافه میشه و بیت با صدای گریه نوزاد تموم میشه.


2.دیوارها خوابن ( تیغه & آرش حسینی ) :

موضوع : فلسفی

این ترك اولین ترك بعده اوترو هست و در این ترك راوی داره از خفقان موجود میگه و ازش انتقاد می كنه و می خواد از بقیه كه همون دیوارهای خفته یا به عبارتی همون مردم عادی كه تو جامعه هستند می خواد این سكوت رو بشكنن مثه خودش كه خلاف جهت جامعه و قانون به رپ كردنش ادامه میده و ازشون می خواد كه باهاش همراه بشن تو این راه.در این ترك هم مثه ترك قبل شاهدیم كه از سبك راك درش استفاده شده و كم كار حال و هوای رپی داره و حتی آرش حسینی هم یه قسمت كار رو با استایل راك اجرا می كنه و این باز زیاد جالب نیست برای ماها كه ادعای رپ كردن داریم تو ایران و باید به اصول بیشتر پایبند باشیم.یکی دیگر از ضعفای این ترک استایل ضعیف بابک تیغه نسبت به باقی آهنگایه آلبومه که اون هم به خاطر ناهماهنگ بودن با بیت است که بیشتر به سبک راک میخوره نه رپ .


3.فوق ستاره ( تیغه & آرش حسینی ) :

موضوع : معرفی و زندگی نامه

تیغه در این ترك یه بیوگرافی از خودش میگه و زندگی نامشو شرح میده و اینكه چه جوری مشكلات رو یكی یكی پشت سر گذاشته تا اینكه از جیب خالی به پول و شهرت رسیده و در این راه خیلیا سده راهش شدن یا به مسخرش گرفتن كه الان دنبالشن ولی دیگه راهی برای برگشت براشون نیس و الان تیغه به همه چی رسیده و به هیچکدومشون نیازمند نیست و میگه که الان معروف شدم همتون درو ورمو میگیرین و هیچکدومتونو نمیخوام. یكی از ایرادات این ترك میشه به صدای ریزی اشاره كرد كه اگه شما با هدفون این كار رو گوش كنید در گوشی راست قرار دارد و یه جورایی آزار دهنس و یا ناشی از ضعف آهنگسازیس یا میكس و مستر و می شد این مشكل رو رفع كرد كه انگار بهش توجهی نشده و ضعفی رو ایجاد كرده ولی زیاد به چشم نمی آید.



4.من یه مردم ( تیغه ) :

موضوع : فلسفی - سیـا..

این كار یه ترك فلسفی - انتقادی هست و توش سعی شده از گذشته كشور و فقر و مشكلات اقتصادی و جنگ و غفلت اداره كننده كشور انتقاد بشه و تیغه از مردم می خواد كه سكوت رو بشكنن و اعتراض خودشونو بیان كنن و بهشون امید میده كه خدا باهاشونه و طوفان نوح دیگری تو راهه . بیت كار كمی یكنواخته و می شد با تغییر استایل در طول اجرا این كسل كنندگی رو رفع كردکه شاهد تغییر استایل خوب بابک در این ترک هستیم .در این ترک بابک اشاره خاصی به با هم بودن مردم داره که میگه اگه با هم باشیم میتونیم همه کاری بکنیم.



5.هنوز پایه ای یا نه ؟ ( تیغه & آرش حسینی ) :

موضوع : فلسفی - اجتماعی - سیا..

" هنوز پایه ای یا نه ؟ " یكی از بهترین تركهای این آلبوم هست كه قبل از پخش آلبوم هم این كار و دموش منتشر شده بود كه مورد استقبال مخاطبان قرار گرفته بود . در واقع این كار شرح همون راهیه كه تیغه مد نظرش بوده . محور اصلیش انتقاده در همه ضمینه از جمله موسیقی و سیا.. اجتماعی كه بیشتر رو قسمت سیا.. زوم شده . در اینترو تیغه از مخاطب دعوت میكنه كه بهش پیونده تو این راهی كه برای ایران می جنگه . در ورس 1 تیغه از راهش و عقایدش میگه و اینكه تو این راه شاهنامه معاصر رو می نویسه و بعد توسط ضحاكها كشته میشه و این راه بعده مرگش ادامه خواهد داشت . در ورس 2 تیغه از وضع موسیقی زیرزمینی انتقاد میكنه و اینكه یه عده سوء استفاده كردن و براشون موسیقی مثه چراغ جادو بوده و جادو كرده و از هیچ و صابون برای ارضا تونستن بخونن و به داف و ... برسن و در ادامه میگه كه از خدا می خواد راهنمایی ظهور كنه تا كه نگن جادوگر و ساحر بوده برای اینكه ثابت بشه منجی هست تا مردم بهش ایمان بیارن و در ادامه دعا میكنه و از خداوند یزدان می خواد كه ازش تو این راه حفاظت كنه تا بتونه یه بار دیگه راهه فردوسی رو ادامه بده و پارسی رو زنده كنه . در ورس 3 سعی شده بیان بشه كه هیچ كس از خداوند برتری نداره خداست كه مطلقه و از اداره كنندگاه كشور انتقاد می كنه و میگه كه كسایی كه كاری كردن اسم پارسی از خلیج خط زده بشه و باعث هزاران مشكل دیگه شدن برای وطن و ایران می جنگن یا ما كه پشت میكروفون برای حفظ وطن حاضریم و آخر هم چون رپ می خونیم یك مجرم و آدم كثیف لقب می گیریم ؟ . در كروس هم سعی شده دعوتی كه در اینترو شده رو با زبانی دیگری تكرار كنن.آهنگسازی و میکس و مستر این کار نسبت به باقی کارهای آلبوم دارای سطح خوبی است و قدرت آرش حسینیو میشه در این کار و ترک 6 آلبوم فهمید .




6.تقصیره رپ فارس بود ( تیغه ) :

موضوع : گنگ

یكی دیگه از بهترین تركهای آلبوم از نظر مخطبان ترك " تقصیر رپ فارس بود " هست كه شاهد یك كاره گنگ و مطابق اصول و پایه رپ هستیم كه دارای آهنگسازی بی نظیری هست. به طوره كلی اگه بخوایم به صورت شوخی یا فان بگیم تیغه در این كار كلا" همه مشكلات رو می ندازه گردنه رپ فارس بد بخت كه در واقع این یه الگو برداری از ضرب المثل قدیمی هست كه " من نبود دستم بود تقصیره آستینم بود " هست . به طور كلی تیغه در این كار از كسایی كه برای داف می خونن و از كسانی كه پاشونو تو خیابون نزاشتن و میگن خیابونین انتفاد می كنه . نكته جالب و حاشیه ای این كار اینه كه آهنگسازی این كار شباهت هایی كم با ترك Gangsta Rap Made Me Do it از Ice Cube داره به خصوص موقع شروع بیت این شباهت دیده میشه و نیز در طرز اجرا كروس این كار نیز توسط تیغه شباهتایی از نظر تكست و اجرا با تكست و اجرا Ice Cube دیده میشه ولی این شباهتها جوری نیستند كه بگیم كپی 100% هستند و بیشتر حالته الگو و مدل بودن برای اجرا و ساخت بیت است. از نکات مثبت دیگر این ترک میشه به میکس و مسترش اشاره کرد که واقعا عالی مستر شده بود.




7.خوشگلترین ( تیغه & آرش حسینی ) :

موضوع : وطن پرستی

بیت کار با گیتار شروع میشه و خیلی تکراری است. مثل اکثر آهنگا کیکهای ملایم کم کم بهش اضافه میشن و با شروع کروس شدت میگیره، بهتر بود واسه همچین آهنگی که موضوعش وطن پرستیه و راجب ایرانه یه بیته شرقی با سازهای سنتی استفاده میشد که اصلا" توی بیت مشاهده نمیشه!
شروع آهنگ و معرفی زیاد تاثیر گذار نیست و آرش حسینی طوری شروع میکنه که انگار کار لاوه .ولی با شروع کروس این احساس از بین میره و آرش حسینی بر خلاف شروع خیلی زیبا کروس رو بعد از اینتروی بابک شروع میکنه که روی یه بیت غربی هم میشه موضوع آهنگ و فهمید و حسو به خوبی منتقل میکنه .در ادامه بابک با استایل معروف و قدیمیه خودش ورس 1 و 2 رو میخونه و استایل خوندن و احساسش واقعا" عالیه .ولی اشعار و نکاتی که بهش اشاره میکنه زیاد جدید نیست، یعنی به شکل جدیدی بیان نمیکنه و مث اکثر کارای وطن پرستیش تقریبا" یکنواخته.

در مورد تکست کار میشه به چند تا نکته اساسی اشاره کرد:
مثل همیشه بابک مضمون شعرو مشکلاتی از قبیل دخالت اجنبی در کشور، مشکلات بین ایران و عربها و شرایط سخت اجتماعی و سیا.. ایران قرار داده و تقریبا" به صورت یکنواخت مثل گذشته داره این مسایل رو بیان میکنه.
هر دو ورس هم خیلی کوتاهه و برای همچین آهنگی اصلا" کافی نیست و شنونده تا میاد با کار و استایل خواننده ارتباط برقرار کنه آهنگ تموم میشه.




8.خاطرات رفته ( تیغه & آرش حسینی ) :

موضوع : دیس لاو

این آهنگ جز معدود کارایه تیغه هست که دیس لاو خونده.بیت کار ترکیبیه از پیانو و لوپهای خیلی ملایم و زیباست که باعث شده بیت کار گوشنواز بشه و خیلی زیبا آغاز بشه .کار با آوازخوانی آرش حسینی شروع میشه که میشه گفت ملایم و زیبا شروع میکنه ولی در کل شیوه ی خوندنش خیلی تقلیدی به نظر میرسه این باعث میشه شنونده زیاد ارتباط خوبی با آهنگ برقرار نکنه و فاز زیادی نگیره با آهنگ.
بابک هم وقتی ورسشو شروع میکنه استایل خوندنش دقیقا" مثل آهنگای دیگشه و اصلا" خوب نمیتونه احساس یه کار دیس لاو رو به شنونده منتقل کنه و فقط احتمالا" کسی که بابک آهنگو واسش خونده میتونه با چنین آهنگی ارتباط بر قرار کنه، اشعار هم چیزایی نیست که تو یه کار دیس لاو بتونه با اکثر مخاطبای این سبک ارتباط برقرار کنه و بهشون احساسو منتقل کنه. ولی قافیه ها و وزن کار میشه گفت در سطح خیلی عالی ایه و بابک مثل همیشه خیلی زیبا کلماتو بیان میکنه و شکل زیبایی به آهنگ میده. تکست کار هم همون طور که اشاره شد خیلی محدود به یه سری مسائل شخصی اشاره میکنه، ولی بابک خیلی زیبا اشاره میکنه که یه آدم خیابونی هم عاشق میشه و احساس داره ولی نا امیدانه میگه که دیره واسه گفتن این حرفا و تقریبا" همه چیز تموم شده ولی بازم این آهنگو خونده واسه کسی که هنوز دوستش داره و هنوز با خاطراتش زندگی میکنه. در اجرای پایانی آرش حسینی باعث به وجود اومدن یک ضعف دیگر از آهنگ میشه که با صدای لرزان و زبان خارجی اجرا میکنه.



9.ریمیكس تو خیابون - Bonus Track ( تیغه ) :

موضوع : گنگ

رمیکس این آهنگو میشه گفت فقط برای بالا بردن ترکهای آلبوم بوده .
توی رمیکس مثل آهنگ اصلی زیاد به مضمون آهنگ توجه نشده و فقط سعی شده رمیکس ریتم زیبایی داشته باشه و بیشتر هم روی قسمتهایی که هدفه خلاصه ی آهنگ اصلی بود تمرکز شده و این قسمتها واضح و قابله شنیدنه
در کل میشه گفت وجود این رمیکس توی آلبوم اضافی بود و یه جورایی بین خواننده ها مد شده که تو آلبومشون یه رمیکس از یکی از کارای موفقه گذشتشون باشه. به نظره من بهتر بود از خوده ترک تو خیابون به جای رمیکسش در این آلبوم استفاده کرد که انجام داده نشده.



10.اشك - Outro :

موضوع : فلسفی

این ترک Outro این آلبوم هست که اوترو " به معنی آخرین یا خارج شدن است" باید به عنوان ترک پایانی استفاده بشه ولی در این آلبوم بعد این ترک ، ترک زندگی بعد از مرگ هم وجود داره که دلیل نذاشتن این ترک به عنوان ترکه پایانی کمی نامفهوم به نظر میرسه. برای اوترو یک آلبوم "رپ" بهتره از خوده رپ در آهنگ استفاده بشه که این کار انجام نشده و فردی با صدای تو دل برو و شکیبای خودش میاد و دکلمه گویی خودش رو اجرا میکنه .




11.زندگیه بعد از مرگ ( تیغه ) :

موضوع : فلسفی - سیا..

زندگیه بعد از مرگ آهنگه پایانیه آلبومه که میشه گفت یه کاره فلسفی سیـــا.. است .بابک باز هم توی آهنگش یه حرکت جدید کرده و آهنگ 4کروسه متفاوت داره که از 2بیتی های خیام انتخاب شده و میشه مضمونه آهنگ و پیام اصلیش رو توی این 4 کروس متوجه شد. بیت کار یه بیته کامل دیجیتالیه که مشخصه با سازهای مجازی و نرم افزارهای ساخت موسیقی ساخته شده و باز هم میشه گفت آرش حسینی(آهنگساز کار) میتونست یه بیته ملایم تر با سازهای سنتی برای همچین آهنگی انتخاب کنه.
بابک توی این آهنگ به طور کلی مذهب و دین رو به چالش میکشه و با اشعار سنگین و پر معنی با اعتقدات خودش با اعتقادات و تفاسیر و پیام های دین و مذهب ستیز میکنه. اگه بخوایم ساده بیان کنیم و اشعار و باز کنیم بابک میخواد بگه که دنیا و آخرت ، بهشت و جهنم و حتی خدا چیزیه متفاوت با دیدگاهی که دین و مذهب در این مورد داره. اشعار خیام هم که فلسفیه بزرگیه و همیشه با دین و مذهب در ستیز بوده به خوبی به بابک کمک میکنه که پیامشو کامل و گیرا به شنونده منتقل کنه. در این بین بابک خیلی حرفه ای و زیبا به مسائل و دغدغه های کنونی که توی جامعه ی ما وجود داره اشاره میکنه و به نوعی میگه که همین اعتقادات غلطه مذهبی توی مشکلات اجتماعیه ما دخیله و به نحوی باعث اختلال و مشکل تو جامعه ی ما شده و برای اثبات حرفش اشاره میکنه کسایی که به دین و مذهب معتقدن مستقیما" برای ما مشکلات شدن و فقط تظاهر به دینداری میکنن و از این طریق خودشونو بالاتر از بقیه قرار دادن و عدالت رو توی اجتماع از بین بردن.
اما واقعا" نقطه ضعف کار اینه که بیت و حتی تمپو یا سرعت بیت و خوندن خیلی بالاست و با توجه به مفهوم سنگینه اشعار درک مفهوم آهنگو واسه شنونده سخت کرده .
استایل خوندنه بابک هم تا حدودی جدیده و به شیوه ی جدیدی کلماتو بیان میکنه و البته با احساس فوق العاده که باعث میشه شنونده احساس بابک و عقده ای که درونشه رو به خوبی درک کنه.




نقد و بررسی کلی و فنی آلبوم:



بررسی نقاط قدرت

البوم بابک تیغه دارای 11 ترک می باشد که شامل اینترو و اتروی قدرتمندی است که به هبچ وجه بی جهت و بی معنا در البوم قرار نگرفته است

البوم بابک تبغه احترام زیادی رو واسه شنونده قاعل شده است بطوریکه سعی شده به اکثر سلیقه ها در محتوای رپ فارسی توجه شود برای مثال کسی که دنبال ترک اجتماعی است می تواند ترک 11 را از البوم پلی کند ویا برای گوش دادن به اهنگ دیس لاو کافی است سراغ ترک خاطرات رفته برود و حتی برای گوش دادن به اهنگی با مظمون وطن پرستانه ترک خوشگلترین را انتحاب کند وحتی برای گوش دادن به ترک سیا.. می تواند ترک من یه مردم را گوش کند

بدون شک یکی ازمثبت ترین اقدام های بابک در البوم خود به ترک من یه مردم بر می گردد که دارای مضمونی سیا.. می باشد انهم در شرایطی که در اکثراهنگ های 2 ساله اخیر از مدعیان رپ اجتماعی وسیا.. نظیر یاس و بهرام به خاطر ترس و نداشتن جرات لازم بر خلاف اتچه در تکس های ان ها نوشته می شد شاهد ان نبودیم که خود گواه بر راست بودن و سند بودن تمجید های بابک در مورد خود است


یکی از بزرگتزین نکات مثبت البوم که به البوم بابک اعتباری زیاد بخشید بدون شک به اهنگ سازی قدرتمند البوم بر می گردد که نه تنها با جدا شدن سپهر افتی در اهنگ سازی شاهد نبودیم بلکه حتی شاهد قدرتمند تر شدن البوم شدیم که شاید گل سر سبد بیت البوم به بیت کار تقصیر رپ فارس بود بر می گردد که یکی از بین المللی ترین بیت های تاریخ رپ فارسی بو دنظیر انچه در البوم همیشگی از عرفان به اهنگ سازی امیر ایپلاس شاهد بودیم که تمامی اصول و قواعد یک بیت هیپ هاپ را در خود جای داده بود


بررسی نقاط ضعف

در ابتدا شاید اولین چیزی که باعث وجود پارادوکس در ارتباط شنونده و خواننده می شود کاور البوم می باشد که همخوانی زیادی با محتوا و اسم البوم ندارد وشاید بهتر بود بابک بجای اسکی کردن از محتوای تکس های خارجی به الگو گرفتن از کاور البوم های خارجی روی میاورد و متوجه ان میشد که در عصر حاضر هیچ اصراری بر وجود عکس خواننده بر روی البوم نیست و کاور یک البوم نقش چهره ی محتوایی ترک های البوم را روایت می کند نه چهره ی خواننده نظیر انچه در انجام وظیفه شاهد ان بویدم

یکی از نکات منفی البوم به طرز قرار گیری ترک های البوم بر می گردد خارج از بحث محتوا بایستی سبک ترک های بر اساس شماره ترک ها تنطیم شود برای مثال ترک 2 که به نوعی اولین ترک ارتیست هستش و قصد دارد شنوند را برای گوش دادن به البوم اماده کند هیچ گونه سنخیتی با رپ و موسیقی هیپ هاپ ندارد برای مثال شنونده با پلی کردن البوم در اولین ترک ارتیست شاهد موسیقی و سبک راک می باشد و حتی شاید با نگاه نکردن به البوم و نام بابک تصور کند که به البومی در سبک راک گوش خواهد داد

یکی از بزرگترین نقاط ضعف البوم به وضوخ نبودن کلمات از زبان بابک بر می گررد در تمامی ترک های البوم صدای بابک دارای افت و خیز بسیاری است بطوریکه شاید اگر شنونده از طرفداران پر پروپاقرص بابک نباشد به هیچ حوصله توجه کردن به کلمات را بدلیل نبود وضوح کافی نخواهد داشت البته بابک می توانست با انجام میکس مستر بهتر این ضعف را در البوم به نقطه قوت البوم تبدیل کند که متاستفانه شاهد این مسله نبودیم

شاید دومین ضعف بزرگ البوم به همکاری نکردن بابک با ارتیست های دیگر بر می گردد اصولا تمامی ارتیست ها در تمامی طیف های موسیقی سعی بر همکاری کردن با ارتیست های دیگر می کنند تا علاوه بر طرفداران خود طرفداران دیگر ارتیست ها رو هم به گوش دادن البوم خود سوق دهند و همچنین از تکراری شدن صدا جلوگیری کنند اما بابک با این مسله خیلی سهل انگارانه بر خورد کرد که حتی این مسله را در کروس نیز شاهد بویدم که می شد با کمی سلیقه از تکراری شدن صداها جلو گیری کرد

به جرات می توان گفت از 11 ترک بیش از 9 ترک با یک نوع استایل تکس نویسی سروده شده بود و حتی در استایل بیان کلمات نیز به جز اهنگ خیابون که انهم به وسیله ریمیکس تغیر کرده بود هیچ گونه تنوعی را شاهد نبودیم که البته با توجه به کم بودن ترک ها این ضعف بزرگ اشکار نشد


آهنگسازی های این آلبوم بر عهده آرش حسینی بوده،که خوب چند وقت قبل آلبوم کم کم با پخش رمیکس تو خیابون و همچنین اخبار آلبوم مطرح شد.

آهنگسازی ها سبک های کاملا متفاوتی داشت،از راک تا الد اسکول و ریلی هیپ هاپ،لیست زیر سبک شناسی آهنگهای این آلبوم میباشد.


اینترو - کلاسیک راک و اندکی هارد راک

دیوار ها خوابن - کلاسیک راک

من یه مردم - هیپ هاپ

پایه ای یا نه؟؟ - کانتری هیپ هاپ

خوشگلترین - هیپ هاپ

خاطرات رفته - هیپ هاپ

رمیکس تو خیابون - ترنس هاوس

اشک - اینسترومنتال گیتار کلاسیک

زندگی پس از مرگ - هیپ هاپ با ته مایه ی الد اسکول


از نکات فنی قوی آهنگسازی های این آلبوم نوازندگی حرفه ای گیتار و پیانو "تقریبا در تمامی ترک های آلبوم هست،که واقعا مشخص وقت زیادی برای نوشتن نت ها و تنظیم آهنگها گذاشته شده.

اما نقطه ضعف آهنگسازی های این آلبوم استفاده از یه وی اس تی ساده برای درام کیت هست.

همچنین شایعاتی در مورد دانلودی بودن بیت آهنگ زندگی پس از مرگ وجود داشت،که طی صحبت هامون با بابک و آرش مشخص شد این بیت توسط خود آرش پخش شده بود و قصد داشتن فرهنگ پخش بیت آهنگ ها بعد از پخش آهنگ رو جا بندازن که متاسفانه عده ای قصد ندارن اینجور مسائل رو درک کنند.




امتیاز دهی به کار:


1.تکست 7.5 / استایل8 / آهنگسازی 7.5 / میکس و مستر 9
2.تکست 7.5  / استایل 7 / آهنگسازی 8 / میکس مستر 8
3.تکست 8 / استایل 8 / آهنگسازی 8 / میکس و مستر 8
4.تکست 8 / استایل 7.5 / آهنگسازی 7.5 / میکس ومستر 8
5.تکست 9 / استایل 9 / آهنگسازی 9 / میکس و مستر 9
6.تکست 8 / استایل 9 / آهنگسازی 9 / میکس و مستر 9.5
7.تکست 7.5 / استایل 7.5 / آهنگسازی 7.5 / میکس و مستر 7.5
8.تکست 8 / استایل 8 / آهنگسازی 8 / میکس و مستر 8
9.تکست 8 / استایل 7 / آهنگسازی 7 / میکس ومستر 7
10.تکست 8 / استایل - / آهنگسازی 8 / میکس و مستر 8
11.تکست 8.5 / استایل 8.5 / آهنگسازی 8 / میکس و مستر 9

آمار سایت
کل بازدید:
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل مطالب :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :